Boven links Boven derde boven Boven derde onder Boven rechts Onder links Onder midden Onder rechts |
Anura – Eenheid – Embleem van onze op 2012-03-20 opgerichte Lila Lelie Cluster Unie – Navlis Mastara Albaran Zevenster Stelsel in conjunctie – gezien vanaf haar tweede ster Mokim Ftiris paradijsvlinder – Transformatie Onbewerkte profielfoto Micha Beuger – genomen door Spiley – 2011-05-28 – Amsterdam Vondelpark Andromedanevel melkwegstelsel met onze Maan in correcte zichtverhouding vanaf Aarde – 2006-12-28 Locatie M31-Andromeda-nevel en M33-Driehoek-nevel in de gelijknamige sterrenbeelden gezien vanaf Aarde Locatie Zon + Aarde in de Orion-arm en Albaran Zevenster Stelsel in de Scutum-arm van onze Melkweg |
Index Pagina |
A Vlinderdans A |
www.buitenaards.net |
◄ Index Website |
|
▼ Muziek van Bach tot Beuger ▼ Composities van Micha Beuger ▼ Orgels en Micha Beuger ▼ Muziek – Buitenaards + Aards ▼ Huiskamerconcerten ▼ Composities van Femke Bloem |
▲ Index Pagina |
www.buitenaards.net |
◄ Index Website |
Muziek van Bach tot Beuger – Overzicht |
Componist Michael Wolfgang Beuger Michael Wolfgang Beuger Michael Wolfgang Beuger Teksten: Sia Blom LDS Heilige Lofzangen Michael Wolfgang Beuger Michael Wolfgang Beuger Michael Wolfgang Beuger Michael Wolfgang Beuger Michael Wolfgang Beuger Michael Wolfgang Beuger Michael Wolfgang Beuger Michael Wolfgang Beuger Michael Wolfgang Beuger Michael Wolfgang Beuger Michael Wolfgang Beuger Michael Wolfgang Beuger Michael Wolfgang Beuger Michael Wolfgang Beuger Michael Wolfgang Beuger Michael Wolfgang Beuger Selma Leonieke Beuger Johann Sebastian Bach Johann Sebastian Bach Johann Sebastian Bach Léon Boëllmann Michael Wolfgang Beuger Jeremiah Clarke César Franck Ennio Morricone Josef Rheinberger Daniel Alomía Robles Pjotr Iljitsj Tsjaikovski Louis Vierne Louis Vierne |
Muziekstuk Klokken – berceuse Blauwe maandag Cantate De Laatste Dagen deel 1 Cantate De Laatste Dagen deel 2 Cantate De Laatste Dagen deel 3 Capriccio voor piano – Impro Capriccio piano + orgel – Impro Muhlots in galop Vlinderdans Concertino Pianoconcert deel 1 (intro) Pianoconcert deel 2 – Pastorale Pianoconcert deel 3 – Toccata Improvisatie Modern Atonaal Improvisatie Klassiek Atonaal Improvisatie Ontwaking Demo zwevende orgelregisters Cluster Sonate deel 1 – Impro Cluster Sonate deel 2 – Impro Cluster Sonate deel 3 – Impro CS d3 – Driehoeknevel toccata Gemini suite Prelude Erbarm Dich mein, o Herre Gott Jesu, Joy of Man's Desiring Toccata en Fuga in d mineur Prière à Notre-Dame Idem – Improvisatie Trumpet Voluntary Pastorale Gabriel's Oboe – The Mission Cantilena – Sonata 11 El cóndor pasa Dans van de Suikerfee Carillon de Westminster Waternimfen (Naïades) |
Uitvoering Piano solo Micha op piano Piano solo Koor + orkest + acts Koor + orkest Koor + orkest + orgel Micha op piano Micha op piano Piano solo Harpen + celesta Harpen + orkest Piano + orkest Piano + orgel Piano + orkest Orgel solo Orgel solo Orgel solo Orgel solo Orgel solo Orgel solo Orgel solo Orgel solo Selma op orgel Orgel solo Orgel solo Orgel solo Orgel solo Orgel solo Orgel solo Orgel solo Orgel solo Orgel solo Orgel solo Orgel solo Orgel solo Orgel solo Orgel solo |
Audio ► Finale ► 9Micr ► Finale ► Finale ► Finale ► Finale ► 4Midi ► 4Anal ► Finale ► Finale ► Finale ► Finale ► Finale ► Finale ► 4Midi ► 9Anal ► 9Anal ► 9Midi ► 9Midi ► 9Midi ► 9Midi ► Finale ► 9Midi ► 9Midi ► 4Midi ► 9Midi Volgt? ► 9Midi ► 9Anal ► 9Midi Volgt? ► 9Midi ► 9Midi ► 9Midi ► 9Midi Volgt? Volgt? |
Bladmuziek – – – Volgt? – – – – Volgt? Volgt? – – – – – – – – – – – – – – |
Info Onder Onder Onder Onder Onder Onder – – Onder Onder Onder Onder Onder Onder – Onder Onder Onder + onder + onder + onder – – – |
Audio soorten opname |
9Micr 4Micr 9Anal 4Anal 9Midi 4Midi Finale |
Uitgevoerd in mono met microfoon opgenomen Idem Uitgevoerd in stereo via kabels analoog opgenomen Idem Uitgevoerd in stereo via kabels opgenomen met MIDI bewerkt Idem Elektronisch vanuit bladmuziek bestand in stereo gegenereerd |
Stemming 427 Hz Divine-9 Stemming 440 Hz Gelijkzwevend Stemming 427 Hz Divine-9 Stemming 440 Hz Gelijkzwevend Stemming 427 Hz Divine-9 Stemming 440 Hz Gelijkzwevend Stemming 440 Hz Gelijkzwevend |
▲ Index Pagina |
www.buitenaards.net |
◄ Index Website |
Composities van Michael Wolfgang BEUGER – geboren 1947 te Den Haag Mijn ouders vernoemden mij doelbewust naar zowel Aartsengel Michael als naar Wolfgang Amadeus Mozart. Als kleuter improviseerde ik op de piano van een tante. Toen ik acht jaar was, kregen wij thuis een piano en les. Als tiener schreef ik pianostukjes en voerde die uit op het Haags Montessori Lyceum. Later was ik kerkorganist. Hoogtepunt was – in mijn twintiger jaren – mijn  De Laatste Dagen voor koor en orkest, dat ik zelf dirigeerde. Van alles, dat – geheel of gedeeltelijk – gereed is, komt hieronder een link – eventueel als voorproefje. AUDIO ► Klokken – Berceuse voor piano solo in F majeur – gecomponeerd circa 1960 – microfoon opname in mono AUDIO ► Klokken – Berceuse voor piano solo in F majeur – gecomponeerd circa 1960 – digitale opname in stereo ► Klokken – Berceuse voor piano solo in F majeur – gecomponeerd circa 1960 – bladmuziek in pdf In ons Haagse Laakkwartier hadden we twee kerken. De Rooms Katholieke Sint Jeroen. En de Nederlands Hervormde Oranjekerk. Na mijn afstuderen oefende ik vrijwel dagelijks op het fraaie, romantische, driemanuaalse, grote orgel van de Oranjekerk. De gesloopte Sint Jeroen maakte later plaats voor een groot wijkcentrum. De gesloopte Oranjekerk later voor een grote supermarkt. Op zondag luisterde ik vaak gefascineerd naar de klokken van beide kerken, die gelijktijdig, maar ongelijk tegen elkaar in beierden. Dit inspireerde mij om – als ongeveer twaalfjarig kind – dit pianostukje te componeren, waarin dat syncopische klokgelui is verwerkt. En met dit gebeier, wordt het tijdperk van dualiteit, met twee rivaliserende, nota bene gristelijke kerken, uitgeluid. Brave Old World. Lichtwerkers zijn trouwens rasechte klokkenluiders, dus hoe toepasselijk! Ik heb dit stukje op mijn vleugeltje gespeeld en opgenomen. Ik sloeg er soms naast. Die eerste B in plaats van Bes is wel zo bedoeld. Van een Bes was een van de drie snaren vals. Na stemmen zakte die meteen terug. Ik had er een rubberen demper kunnen opzetten. Maar dat wat valse heeft wel wat. Dat vormt bovendien het aan zekerheid grenzende bewijs, dat ik hier geen auteursrechten overtreed. Door diverse technische oorzaken zijn beide opnames en de bladmuziek niet ideaal. Wie weet, aanvaard ik in 2018 een herkansing. AUDIO ► Muĥlots in galop – Tarantella voor piano solo in a mineur – circa 1970 ► Muĥlots in galop – bladmuziek in pdf AUDIO ► Vlinderdans – Šolamya fugato voor drie harpen en celesta in fis mineur – april 2013 ► Vlinderdans – partituur in pdf Muĥlot is een rendierachtige paradijszebra, brons met zilver gestreept, die een balkend geluid maakt zoals in dit muziekstukje. Ftiris is een mensenhoofd grote, blauw met wat violette paradijsvlinder, sterk verwant aan onze aardse morpho helena. Vlinderdans ofwel De dans van de drie paradijsvlinders is onderdeel van ondergenoemd Concertino. Vlinderdans duurt slechts 36 seconden en wordt als automatische startmuziek gebruikt op deze website. AUDIO ► Concertino voor drie harpen, celesta en blazers – januari 2014 ► Concertino – partituur in pdf Om – Vlinderdans – Paradijs – Festival – Acrobatiek – Apotheose – Om. Voor drie harpen, celesta, piccolo, blokfluit, hobo, fagot en drie trombones. Onspeelbaar voor aardse harpen en harpisten. Moet kunnen, elektronen zijn geduldig. Helaas speel ik in mijn huidige leven geen harp. In zeker twee voorbije levens was ik virtuoos. Op mijn thuisplaneet speelde ik vooral altharp. Wie weet aan hoeveel šolamya's ik heb meegedaan. Mijn hart speelt nog steeds harp. Strijkinstrunenten waren er nog niet op mijn thuisplaneet. Die zijn elektronisch vaak ook niet om aan te horen. Wat zouden Bach en Mozart doen? Volgens mij naar hartenlust spelen met moderne verworvenheden, zoals elektronische muziek. Dit stuk heeft een geheel eigen stijl, maar knipoogt naar Bach, Debussy, Grieg, Mozart, Prokofieff, Ravel en Villa-Lobos. Dit concertino is een synthese van 3,5 miljoen jaar oude buitenaardse vulksmuziek en de afgelopen vier eeuwen aardse muziek. Het is voornamelijk uit mijn hoofd achter de computer met de muis ingevoerd via het programma Finale. Deze compositie is aardig atonaal. Het begint en eindigt met driemaal een soort Om-klank door het tutti. Het eerste thema begint met een fuga van drie samengestelde stemmen, als paradijsvlinders die elkaar speels achterna fladderen. Gaandeweg doet ook de celesta mee aan dit dansje van gepingel en getingel, dat al gauw haar fugatische karakter verlaat. Het paradijsthema voelt aan als een middendeel, heeft voornamelijk een majeurkarakter en is meer meditatief en pastoraal. Dit thema Er is vrede op Aarde en Gods geest heerst alom heb ik overgenomen uit mijn Cantate De Laatste Dagen. In de avontuurlijke doorwerking worden beide thema's dooreengevlochten. Dan volgt een onspeelbare cadenza door de drie harpen. Die eindigt met gestapeld martellato, waarna de beknopte reprise, afgesloten met de Om-klank, door het tutti volgt. Concert voor piano en orkest Al zowat dit hele aardse leven droom ik om een pianoconcert te componeren. Dirigeren, laat staan uitvoeren als solist, is geen optie. Ik neig ertoe om boven mijn macht te creëren, dus zou ik er zeker gruwelijk naast slaan. En wellicht de uitvoering voortijdig ruïneren. Ieder zijn vak, zeg ik maar. Papier is geduldig. Of liever – in deze moderne tijd – elektronen zijn geduldig. Elektronisch kan bijna alles. Zowat evenveel als bij scheppen door gedachten. Al is het wel de intentie om een – door professionals – uitvoerbaar stuk te schrijven. Het is een klassiek, driedelig concert voor piano en vol orkest, waarbij ook de strijkers en het slagwerk substantiële rollen vertolken. Daarbij neem ik op de koop, dat elektronische weergave van strijkinstrumenten, wellicht nauwelijks aan te horen is. Maar aangezien ik enigszins verliefd ben op onder andere cello, neem ik dit euvel voor lief. Het eerste en langste deel, is een moderato maestuoso in sonatevorm, compleet met een virtuose cadenza vóór de beknopte reprise. Afgezien van de cadenza, hoor je elk moment, dat het een pianoconcert betreft. Het opent en sluit dan ook met een tutti con pianoforte. De doorwerking is spannend en speels, met steeds meer deelnemende instrumenten. En werkt toe naar een bijna orgastische climax. Het korte middendeel knipoogt naar dat van het eerste pianoconcert van Tsjaikovski, al is mijn co-creatie veel beknopter en simpeler. Het is nóg meditatiever en pastoraler en neigt naar minimal music. Augustus 2018 heb ik dit deel voltooid en gepubliceerd. Het korte, supersnelle, slotdeel heeft grotendeel het karakter van een apotheose. Iets in rondovorm, maar met genoeg doorwerking. Dit pianoconcert eindigt verder precies, zoals het is begonnen, dat wil zeggen, met het hele tutti-materiaal in potentie. Deze compositie vertegenwoordigt een balans van eenheidsbewustzijn en authenticiteit. Van eeuwigdurende Nu en actualiteit. Harmonie en originaliteit. Tijdloosheid en alertheid. Rust en boeiendheid. Binnenaards, oppervlakteaards en buitenaards. Alles wordt uit de kast gehaald om het in alle opzichten tot een volwaardig pianoconcert te maken. Het wordt grotendeels atonaal, dus grensoverschrijdend, maar wel alleszins paradijselijk mooi om aan te horen. Meer dan bij het concertino, zal ik klanken op de piano uitproberen, maar ik zal het toch hoofdzakerlijk uit mijn hoofd componeren. Maar hopelijk vooral vanuit mijn hart, in co-creatie met kosmische vrienden. AUDIO ► Concert voor piano en orkest – voorproefje deel 1 – januari 2015 ► Concert voor piano en orkest – voorproefje deel 1 – partituur in pdf AUDIO ► Concert voor piano en orkest – deel 2 – Pastorale – augustus 2018 ► Concert voor piano en orkest – deel 2 – Pastorale – partituur in pdf ► Concert voor piano en orkest – deel 2 – Pastorale – bladmuziek voor piano en orgel |
▲ Index Pagina |
www.buitenaards.net |
◄ Index Website |
Orgels en Micha Beuger Toen ik rond de twintig was, ben ik jaren kerkorganist geweest. Het meest op een klein unit pijporgel te Den Haag. Nu ik over alle middelen daartoe beschik, heb ik besloten, mij weer uitbundig aan orgel activiteiten te wijden. Zowel thuis als buitenshuis. Zo ben ik een orgelsonate aan het componeren met een virtuoze toccata als slotdeel. Deze Driehoeknevel toccata is augustus 2018 voltooid. Zie de bladmuziek in bovenstaand overzicht. De opnames van alle drie de delen zijn nog improvisaties. Van de toccata wordt ook de bladmuziek afgespeeld. Deze Clustersonate vertegenwoordigt onze drie melkwegstelsels. Onze eigen Melkweg, Andromeda en de Driehoeknevel. Sinds 2017-10-04 heb ik thuis een digitaal orgel Johannus Rembrandt 350 met diverse extra toeters en bellen. Op het Zwelwerk is de Nasard 1-1/3' vervangen door een Septiem 1-1/7' voor nóg meer klankkleurvariatie. Op het Hoofdwerk was de nogal saaie Diapason 8' al vervangen door een veel rijker klinkende Quintadeen 8'. Naast de 4 x 65 levensechte pijporgelregisters zijn er ook 14 solo en orkest stemmen aangebracht. Zelfs op wereldberoemde orgels ben ik nog nooit zo'n fraai carillon tegengekomen als op mijn instrument. Nu kan ik pas echt klokken luiden. En eindelijk weer harp spelen, zij het vanaf een toetsenbord. Hieronder het orgel zoals opgesteld in mijn huisstudio. De 21 orgelpijpen zijn echt, maar niet aangesloten. Aan de wand een foto van mij als 26-jarige op het Mormon Tabernacle Organ te Salt Lake City, Utah, USA. Orgel en vleugel stonden tot oktober 2020 in Divine 9 stemming. Hierbij staat de A op ongeveer 427 Hz. Dankzij al deze aanpassingen en expres wat onregelmatigheden, klonk dit orgel extra levendig en uniek. Sinds de modernisering van mijn muziekstudio staan het orgel en de nieuwe digitale vleugel in 440 Hz gelijkzwevend. Wegens gekoppelde computerprogramma's en samenspel met docenten en leerlingen van Muziekschool Amsterdam. Zie de bijgevoegde documentatie met links. Johannus te Ede is een wereldberoemde bouwer van elektronische orgels met natuurgetrouwe pijporgelklanken. En van zogenaamde hybride orgels, een combinatie van echte orgelpijpen en elektronische registers. De Wit Orgels te Nieuw Vennep is naast een dealer, tevens een belangrijke technische partner van Johannus. ► Johannus Rembrandt 350 orgel – brochure ► Johannus Rembrandt 350 orgel – van Micha Beuger – Overzicht – Synchroniciteiten – Reportage ► Divine 9 stemming – toegepast op de Johannus Rembrandt 350 van Micha Beuger ☻ Johannus Orgelbouw – Ede ☻ S de Wit & Zn Orgels – Nieuw Vennep Orgelstijl van Micha Beuger Ik toon wel degelijk waardering voor de oorspronkelijke interpretaties van een componist. Aan de andere kant schroom ik vaak niet om expres daarvan af te wijken. Hoe zouden zij hun werken vertolken als zij onze moderne middelen ter beschikking hadden? Ik beluister graag uiteenlopende uitvoeringen van een muziekstuk en maak dan mijn eigen keuze. Ik laat de orgelregisters van mijn instrument zoveel mogelijk klinken als die van een pijporgel. Hierbij helpt de standaard ingeschakelde Chorus voor lichte verstemming tussen registers. Verder laat ik de vele onregelmatigheden qua intonatie expres ongecorrigeerd. Lang leve het individualisme. Ik experimenteer tevens met verrassend nieuwe klankkleuren en combinaties. Mijn handelsmerk is het gebalanceerd bijkleuren van een registratie. Hiertoe koppel ik een manuaal, waarop ik op dat moment niet speel, door naar een of meer andere klavieren. De doorgekoppelde registers doseer ik nauwkeurig middels de zweltrede van hun oorspronkelijke manuaal. De resultaten zijn hoorbaar in de audio fragmenten, die staan opgesomd in bovenstaand overzicht. |
▲ Index Pagina |
www.buitenaards.net |
◄ Index Website |
Muziek – Buitenaards + Aards Muziek is als vanouds innig verbonden met zowel het aardse als het buitenaardse. Engelen kunnen blijkbaar hemels mooi zingen en harp spelen. Genesis 1:21 zegt: En de naam zijns broeders was Jubal, de stamvader van allen, die in harpen en orgelen handelen. Wellicht worden hier (getokkelde) snaarinstrumenten en blaasinstrumenten in het algemeen bedoeld. Overbekend is de suite The Planets van de Britse componist Gustav Holst (1874-09-21 – 1934-05-25). Hieronder bereikbaar de latere toevoeging Pluto the Renewer door William Matthews (geboren 1942-11-11 USA). En Earth the Bringer of Life door Clément Mepas (geboren 1980 Mâcon Frankrijk). AUDIO ☻ Pluto the Renewer – William Matthews AUDIO ☻ Earth the Bringer of Life – Clément Mepas Orion Lijkt op aardse klassieke muziek. Gemengde meerstemmige koren. Close harmony. Ook harpen en pijporgels. Orion bewoners zijn ordelijk en hiëarchisch ingesteld, met opvallende 4D aanpak van de mensheid. Plejaden Toen ik het liedje 'Do you believe in love' van Cher hoorde, herkende ik duidelijk Plejadische invloeden. Stampend ritme en gewaagde technieken, zoals elektronische stemvervorming. House muziek is Plejadisch. Maar de Plejaden is een zeer uitgebreid stelsel met wellicht tientallen bewoonde planeten. Typisch 5D werelden. En evenveel culturen en muzikale stijlen. Kenmerken van Pleadiërs zijn liefdevolheid, speelsheid en creativiteit. Ze dragen aardbewoners een warm hart toe. Soms komen ze chaotisch over en kunnen ze omslachtig uitleggen. Sirius Heel transparante en vrij eenvoudig georkestreerde muziek. Hoge scherpe fluitjes en ook bijna altijd hoge zang. Diverse blaas- en snaarinstrumenten, ook strijkers. Meestal majeur karakter, soms met Chinese vijftoonsladders. Het Cirque du Soleil is duidelijk Siriaans geïnspireerd, vooral wat betreft de verlichtingen, die zij toepassen. Die zijn egaal wit, wat blauwachtig en fel, zoals hun ster Sirius A, maar zeer aangenaam voor de ogen en de ziel. Sirius is een typische 6D lichtcultuur. Sirianen kunnen duidelijk en simpel de meest complexe kwesties uitleggen. Maharin Maharin is de grootste maan van Mohoron, de allergrootst rotsplaneet van het Albaran Zevenster Stelsel. Destijds bewoond door violette reptilianen. Die werden uitgeroeid, maar zullen nog in 2013 fysiek herleven. Intens lieve 5D wezens, nog menselijker dan mensen. Hun vredesmantra LáNáHé is nu ons Cluster Volkslied. Diverse hoge fluiten, getokkelde snaarinstrumenten en kristallen belletjes, die klinken als bij ons klankschalen. Geïmproviseerde – jazeker! – polyfone zang in alle registers. In een voornamelijk majeurkarakter. En een oorspronkelijk Chineesachtige vijftoonsladder, maar dat zou je bestlist niet zeggen, zo gevarieerd. AUDIO ► Vredesmantra – LáNáHé ® Oorlog verliest slechts Vrede wint alles Aurorion Hun oude volksmuziek zouden wij wellicht ronduit saai noemen. Artistiek zijn Aurorianen beslist geen innovators. Behalve waar het architectuur betreft. En daarin behoren zij in alle opzichten tot onze galactische kampioenen. Hun volkszang lijkt op geblaat van schapen, evenals hun taal trouwens. Gepingel van een soort citer begeleidt dit. Aurorion leeft helemaal mee met onze Aarde en is ook in de meeste opzichten smoorverliefd op onze muziek. Al onze instrumenten – vooral zowat al onze pijporgels – bouwen zij na en bespelen ze virtuoos. Alleen zijn Aurorianen auditief overgevoelig en ergeren zich in alle kleuren over onze gelijkzwevende stemming. Hun computersysteem zet opnames van onze muziek volautomatisch over in de reine stemming. En hoe! Wil je echt genieten? Beluister dan hun arrangementen en hun digitale bewerkingen van onze aardse muziek. Šolám In tegenstelling tot de Aurorianen, hadden de Šolamezen geen enkel probleem met de gelijkzwevende stemming. In harmonie met het twaalftallige stelsel, werd ook wat wij een octaaf noemen, in twaalf tonen verdeeld. Alle muziekinstrumenten werden daarom chromatisch uitgevoerd. Blaasinstrumenten en snaarinstrumenten. Het harmoniesysteem was vrij tonaal – voorkeur fis mineur – zij het vaak polytonaal, zelfs met gestapelde kwinten. Men was ook dol op het gebruik van kwinten in de grondtonen van de basharp, zoals uit mijn concertino blijkt. Populair was de šolamya, deels geïmproviseerde stukken vooral voor de drie harpen, in twee- of drietelsmaat. Er werd vaak uitgebreid en polyfonaal georkestreerd. Ritme en tonen waren strak, dus zonder vibrato. Vooral de fluiten klonken scherp en hoog. Merkwaardigerwijs werd er naar verhouding laag gezongen. Blaasinstrumenten werden van bamboe vervaardigd. Je had ze in diverse lengtes en vormen, recht en conisch. Er waren er met aanblaasrietjes. Met één, zoals bij klarinet en saxofoon. En met twee, zoals bij hobo en fagot. Men sloeg op belletjes van kristal. Ook bij onze hedendaagse celesta, wordt de klank voortgebracht door glas. Harpen had je in sopraan, alt en bas. Alle drie soorten chromatisch, dus zonder pedalen om tonen bij te stellen. Gebouwd van bamboe en met stemwiggen vastgezette lianen. Elke harp omspande drie octaven met 37 snaren. Zelfs nog in de eerste, technologisch primitieve periode, bouwde mijn lieve, geniale, grote broer een pijporgel. Speciaal ontworpen voor mijn inauguratie als tweede koning van onze paradijsplaneet. Met pijpen van bamboe. Ook de toetsen bestonden uit bamboe staafjes, zoals bij een beiaard. In twee manualen en een vrij pedaal. Ook alle minstens twaalf registers werden bediend via bamboe staafjes. En wel uittrekbaar aan beide zijkanten. Het laagste register was gedeckt 8'. Er was ook open 4' en 2' en kwint 3', zelfs een terts en een zwevend register. Leuke bijkomstigheid was, dat het windwerk van dit orgel tijdens het jaarlijkse volkscongres werd aangesloten op een van de waterleidingen van de fonteinen van de paleisvijver, zodat je niet op de blaasbalgen hoefde te treden. AUDIO ☻ Om Mani Padme Hum – Tibetaanse mantrazang – Šolamese en enigszins Siriaanse stijl Hoewel ik geen liefhebber ben van mantrazingen, kom ik met deze muziek helemaal thuis, vaak met tranen in mijn ogen. Ik ontving deze video nota bene via een reclamemail van You Tube. Veel aardse muziek is overduidelijk buitenaards geïnspireerd. Šolamese kenmerken zijn: mineur met intense blijheid, akkoordenschema, uitbundige polyfone orkestratie en hoge scherpe fluitjes, Verder lage unisono zang en strakheid. Meer Siriaans zijn: Chinese vijftoonsladder, Chinees vibrato en staccato tokkelinstrumenten. Je zou kunnen zeggen, dat de taalsfeer totaal niet overeenkomt, maar Šolám is al vanaf het begin multiculti geweest. Zo droegen onze meeste jongens een zogenaamd Auroriaans kapsel, dat wil zeggen, met een sluike haarlok tot op hun wenkbrauwen. Ook was bij ons – vooral in de Violette Vallei – de Auroriaanse, volkomen naakte, gemengde huwelijksreidans buitengewoon populair. We dansten verstrengeld met zijwaartse voetstappen en zongen: 'Ham badòm, badòm, badòm.' ofwel: 'Ik hou van jou, van jou, van jou.' AUDIO ☻ Divine 9 music – Pianomuziek van Jan Vayne en anderen in de nieuwe Divine 9 stemming Een van de eerste bekende stemmingen is de zogenaamde reine stemming. In de toonsoort C worden alle intervallen bepaald door wiskundig exacte verdeling van elk octaaf. In de dominanten G en D en de subdominanten F en Bes klinkt muziek nog redelijk zuiver. Maar hoe verder je in de kwintencirkel van C verwijderd bent, hoe valser het klinkt en wel het meest vals in Cis. Ten tijde van Johann Sebastian Bach, werd de gelijkzwevende stemming ingevoerd, waarbij alle kleine secundes logaritmisch precies even groot zijn. Alle valsheid wordt zo gelijkmatig over alle intervallen uitgesmeerd, dat alles vrijwel zuiver klinkt en je probleemloos in alle toonaarden kunt spelen. Dit demonstreerde Bach in zijn Wohltemperiertes Klavier, met preludes en fuga's in alle 24 toonladders. Grootste nadelen vind ik, dat muziek in de gelijkzwevende stemming ietwat doods neigt te klinken en dat er soms storende verschillen bij intervallen optreden, wanneer klavierinstrumenten samen spelen met een orkest, dat van nature in de reine stemming kan spelen. Een voorbeeld, wat mij door merg en been gaat, is de grote terts aan het begin van de cadenza in het eerste deel van het eerste pianoconcert van Pjotr Iljitsj Tsjaikovski. Eerst speelt het orkest dat akkoord, onmiddellijk gevolgd door de piano, waarbij die grote terts overduidelijk afwijkt van die van het orkest en, in mijn gehoor, intens doods klinkt. Op Aurorion wordt een computerprogramma gebruikt, dat op gelijkzwevende klavieren gespeelde opnames omzet in reinde stemming. Op Aarde bestaat nu een computerprogramma, dat muziekopnames juist bijregelt naar de gelijkzwevende stemming toe. En dan wordt in 2013 onverwacht de Divine 9 stemming gelanceerd, waarin muziek in wezen een beetje vals klinkt, maar op een zo hemelse, hartroerende wijze, dat het bij de meesten overkomt als de meest levendige en helderst klinkende stemming ooit. AUDIO ☻ Multidimensionale en buitenaardse muziek – Engelse website Vooral de Andromedaanse boodschap van universele liefde is thuiskomen voor mij. |
▲ Index Pagina |
www.buitenaards.net |
◄ Index Website |
Huiskamerconcerten Mede vanwege de wereldwijde instabiele situatie organiseer ik voorlopig geen evenementen meer. Min of meer spontaan bij mij thuis genieten van muziek en van elkaar is wel een optie. Deze paragraaf is nog slechts een archivering van huiskamerconcerten die hebben plaatsgevonden. ► Huiskamerconcert 006 – zondagmiddag 2021-11-28 ► Huiskamerconcert 005 – heeft nooit plaatsgevonden ► Huiskamerconcert 004 – zondagmiddag 2019-11-24 ► Huiskamerconcert 003 – zondagmiddag 2019-05-26 ► Huiskamerconcert 002 – zondagmiddag 2018-10-28 ► Huiskamerconcert 001 – zondagmiddag 2018-06-17 Wij hielden meestal twee huiskamerconcerten per jaar op bovengenoemd adres en wel: • De voorlaatste of laatste zondagmiddag van mei • De voorlaatste of laatste zondagmiddag van november Hierboven een lijst met de concerten zoals die zijn uitgevoerd. Als de bovenste datum nog niet voorbij was, dan gold die link als planning plus aanmelding. Elke aankondiging verscheen meteen na realisatie van het vorige concert op de pagina ACTUEEL. Aanmelding per mail – met vermelding van het aantal personen – was noodzakelijk om een concert bij te wonen. Al vanaf het begin – dus nog ruim vóór corona – hanteerden wij stricte huisregels. Uitgevoerd werden voornamelijk werken voor orgel solo en piano solo. Bovendien konden gastmusici optreden. Wij speelden ook pianoconcerten, met orkestpartijen op het orgel. En werken voor twee piano's. Soms werd gezongen. Mijn dochter Selma is componiste en pianolerares. Wij beiden hebben al ijverig gearrangeerd. Huiskamerconcert 006 – zondag 2021-11-28 – 15:00 - 17:00 uur Tijdens de voorbereidingsperiode waren er maar liefst drie corona persconferenties. De laatste twee dagen tevoren. Ondanks de toen aangescherpte maatregelen kon dit concert toch doorgaan omdat het gold als cultureel evenement. Uitgerekend die dag was ingegaan, dat zoiets om 17:00 uur moest eindigen. Op het voor ons gebruikelijke tijdstip! Selma was niet aanwezig vanwege snel oplopende cijfers. Zij werkte met kwetsbaren en had een overvolle agenda. Alle gasten – op een na voor het eerst – kende ik al van wintersport in Val Sinestra en/of van Blue Cruise. De sfeer op ons concert was buitengewoon goed. We hebben uitbundig genoten van de muziek en van elkaar. Voor het album Western Flyer zie You Tube of Spotify met als zoekterm Flierboom en Wessels. Vanwege de wereldwijd instabiele situatie besloot ik geen concerten of andere evenementen meer te organiseren. Min of meer spontaan kleine groepjes ontvangen en musiceren is voor mij wel een optie. ► Huiskamerconcert 006 – Programma zoals daadwerkelijk uitgevoerd ► Huiskamerconcert 006 – Programma zoals oorspronkelijk gepland Huiskamerconcert 005 – vond niet plaats in mei of november 2020 – uitgesteld tot nader order Vanwege de corona maatregelen hebben wij ongeveer twee jaar lang geen openbare concerten gehouden. Het daarna gerealiseerde concert is 006 genummerd vanwege het drastisch gewijzigde programma. |
Samen spelen we Rachmaninov Prelude in cis mineur |
Tussendoor drankjes en hapjes van EkoPlaza |
In het programma waren geen wijzigingen. Wel een korte toevoeging. Het begin van deel 2 van mijn pianoconcert is enigszins geïnspireerd op dat van het eerste van Tsjaikovski. Ter vergelijking hebben we die corresponderende passage beluisterd via You Tube. Daarna is de originele versie voor piano en orkest van dit deel van mijn pianoconcert digitaal afgespeeld. Ten slotte speelden Selma en ik daarvan mijn bewerking voor piano en orgel. Overeenkomsten met Tsjaikovski zijn de openingsmaten met pizzicato strijkorkest. Verder de inzet van solo melodieën door andere instrumenten dan de piano. Ten slotte de staccato akkoorden op de piano met sporadisch een uitkomende bovenstem. Grote verschillen zijn, dat dit stuk van Tsjaikovski warm romantisch is en het mijne koel meditatief. Dat van Tsjaikovski is puur tonaal en dat van mij atonaal. Met parallelle reeksen van gestapelde kwarten. Zulke atonale akkoorden zijn mijn handelsmerk. Zogenaamde Beuger akkoorden. Ze komen ook voor in mijn veel romantischere werk Andromeda, tweede deel Cluster Orgelsonate. Ook Claude Debussy werkt met parallelle akkoorden, maar dan meestal dominant-septiem. Zowel Debussy, Selma als ik passen tevens heletoons toonladders toe in onze composities. Ik wil bij het componeren graag nieuwe wegen in slaan. Met een herkenbare eigen stijl. Vooral qua toonsystemen. Ritmes en vormen sluiten meer aan bij traditionele stijlen. Toen ik als tiener audiëntie deed bij ene componist Schmidt, zei hij over mijn composities: 'Dat is allemaal al eens gezegd. Geen kunst om een pianconcert zoals van Grieg of Tsjaikovski te componeren. De tijd van vriendelijke tonaliteit is voorgoed voorbij.' Hiermee ben ik het thans slechts deels eens. Atonaliteit en vriendelijkheid kunnen wel degelijk samen gaan. VIDEO – fragment ► Sergei Rachmaninov – Prelude in cis mineur – Selma en Micha piano VIDEO – fragment ► César Franck – Pastorale – Micha orgel VIDEO – fragment ► Daniel Alomía Robles – El condor pasa – deels improvisatie – Micha orgel VIDEO – fragment ► Wolfgang Amadeus Mozart – Pianoconcert 23 deel 2 – Selma piano en Micha orgel Spontaan huiskamerconcert – woensdag 2020-10-14 Sinds oktober heb ik een digitale vleugel Yamaha Clavinova CVP-809 GP met alles erop en eraan. De Boyd London vleugel is nu van de talentvolle toen 13-jarige Machteld, leerlinge zang Muziekschool Amsterdam. Tijdens die bezichtiging waren ook haar moeder en haar docente bij mij thuis te gast. We musiceerden alle vier. Machteld speelde piano en orgel. Ze zong Engelse liedjes onder begeleiding op de piano door haar moeder. Haar docente zong onder begeleiding op het orgel door mij. Ik speelde wat stukken op het orgel en op de piano. Spontane improvisatie dwarsfluit en piano in Zwitserland, Val sinestra –  vrijdag 2020-03-06 Yvonne Mekauoi-Jansen, die les heeft bij Thijs van Leer, en ik hadden elkaar voor de wintersport nog nooit ontmoet. Terwijl ik achter de vleugel zat, kwam zij bij mij met haar dwarsfluit. Improviserend ontstond onderstaande sonate. ► Impro dwarsfluit en piano – Yvonne Mekaoui-Jansen en Micha Beuger – CH Val Sinestra 2020-03-06 video 2:37 minuten Huiskamerconcert 004 – zondag 2019-11-24 – 15:00 - 17:00 uur Door diverse omstandigheden waren er dit keer slechts twee gasten aanwezig. Wij verwachten in de toekomst grootschaligere evenementen omdat ik sinds najaar 2020 orgelles heb. Ik ontmoet via Muziekschool Amsterdam mensen, die onze concerten kunnen bijwonen en muzikaal bijdragen. Het programma is punctueel en zonder wijzigingen uitgevoerd. Er zijn geen bruikbare opnames gemaakt. Opstelling van ruimtes en afstelling van apparatuur bleken perfect te zijn en worden zo gehandhaafd. ► Huiskamerconcert 004 – Programma Huiskamerconcert 003 – zondag 2019-05-26 – 15:00 - 17:00 uur Dit keer was er onverwacht slechts één gast. Maar die telde voor tien. Ze heeft ijverig opnames gemaakt. Ander voordeel is dat we dit concert in november gewoon kunnen herhalen. Behalve die twee moeilijke stukken, die ik niet foutloos speelde en waarmee we ook iets uitliepen. De overige uitvoeringen waren mooi en gevoelig. De sfeer was super. Huiskamerconcert 002 – zondag 2018-10-28 – 15:00 - 17:00 uur De groep was even groot als bij het eerste concert, maar het waren allemaal andere gasten. Qua sfeer, organisatie en geluidstechniek was alles perfect. De technische uitvoering van sommige stukken kon beter, maar daaraan wordt gewerkt. Er zijn tijdens dit concert geen opnames gemaakt. Wel een paar korte opnames afgespeeld. Huiskamerconcert 001 – zondag 2018-06-17 – 15:00 - 17:00 uur De zitkamer was voor driekwart gevuld, wat ideaal is voor een eerste huiskamerconcert. De sfeer was prima. De meeste gasten – uit 5 verschillende netwerken – hadden elkaar nog nooit eerder ontmoet. We moesten wat moeite doen om de optimale instelling van de elektronica te vinden, maar dit is gelukt. VIDEO ► Wolfgang Amadeus Mozart – Pianoconcert 23 deel 2 – Selma piano en Micha orgel VIDEO ► Jeremiah Clarke – Trumpet Voluntary – Micha orgel |
▲ Index Pagina |
www.buitenaards.net |
◄ Index Website |
Composities van Femke Bloem Femke Bloem is buitengewoon veelzijdig. Zij componeert, zingt en speelt Keltische harp. Dit type harp komt in diverse gebieden van de wereld voor. En was ook in gebruik in het oude Egypte. En tevens in diverse buitenaardse culturen. Innige dank Fem, dat ik jouw CD Wheel of Life mocht downloaden en op mijn site publiceren. Dit is echt thuiskomen voor mij ! ☻ Femke Bloem ☻ Femke Bloem – Harpspel Femke Bloem – Wheel of Life – Keltische harp en zang – audio CD AUDIO ► 01 – Imbolc AUDIO ► 02 – Ostara AUDIO ► 03 – Beltane AUDIO ► 04 – Litha AUDIO ► 05 – Lughnasadh AUDIO ► 06 – Mabon AUDIO ► 07 – Samhein AUDIO ► 08 – Yule AUDIO ► 09 – Rose Croix AUDIO ► 10 – To Be AUDIO ► 11 – Story of my Life AUDIO ► 12 – Angels Speak |
▲ Index Pagina |
www.buitenaards.net |
◄ Index Website |
DISCLOSURE – Hemel en Aarde liefdevol herenigd |